Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Startpagina Wat is menopauze Klachten Menstruele stoornissen Warmteopwellingen Droge huid Mentaal Gewicht Andere klachten Osteoporose Behandeling Doel Behandeling Studies Levenswijze Oestrogenen Algemeen welzijn. Colorectaal Hart en Bloedvaten Invloed op de borst Nadelen Besluit Fyto-oestrogenen SERM Besluit Behandeling Menopauzekliniek Doelstellingen Onderzoekingen Gynaecologisch onderzoek Laboonderzoek Botdensitometrie Radiologie Cardiologisch Gastroenterologisch  Andere Organisatie Practisch Voordelen Wat kost dit. Artsen Contact Behandeling osteoporose Interessante links Recente Info/downloads Huisarts

Droge huid

Droge huid en slijmvliezen

Deze klachten treden iets later op en worden veroorzaakt door het verminderen van de elasticiteit van de onderhuid ( verlies aan elastinevezels) en het verminderen van het hyaluronzuur in de onderhuid.Daardoor vermindert de wateropname subcutaan waardoor een rimpeliger voorkomen.De huid wordt ook dunner en bleker.Door het relatieve overwicht van de mannelijke hormonen kan ook een beperkte haargroei ontstaan thv de huid. In ergere gevallen kan een haarverlies thv de hoofdhuid ontstaan.De slijmvliezen van de vagina en de blaas ondergaan hetzelfde fenomeen. Hierbij vermindert ook het glycogeen waardoor de PH van de vagina gaat stijgen. ( actie van de döderleinbacterien vermindert )Gevolgen : verminderde weerstand tegen infecties, slechte geurtjes, schurend gevoel bij betrekkingen, Na verloop van tijd zal de vagina korter en vooral nauwer worden waardoor pijn bij betrekkingen kan ontstaan.De blaasklachten kunnen aanleiding geven tot prikkeling van de blaas, het gevoel van infectie, frequente drang tot urineren.

www.menopauzekliniekknokke.be

Menopauzecentrum Knokke